Friday, March 1, 2013

Young teacher on board

Assalamualaikum dan salam sejahtera

Kesian blog ni. Dah berapa lama tak update. Maklumlah sekarang ‘busy’ menjadi guru. Haha.First of all, I would like to express my utmost gratitude (syukur) to Allah SWT for giving me a priceless reward to have a job quit early from what I expected. Kalau dulu ingatkan bulan 3 baru dapat panggilan interview dan kemudian,paling cepat pun bulan 5 baru dipanggil oleh MARA untuk ke kursus dan kemudian mengajar.

Di kesempatan ini, memandangkan hari ini aku kena mengajar satu kelas sahaja,dan kebetulan baru dapat online dengan lebih proper,maka ingin aku kongsikan sedikit pengalaman2 aku yang masih setahun jagung dalam alam perguruan.

Pada 24hb Feb, aku dan seorang lagi rakan sekerja selamat mendarat di lapangan terbang Mukah. Naik kapal terbang yang kecik,yang enjin ada kipas tu (I forgot the specific name already)..haha. My pre-conceived notion about Mukah was totally wrong! I thought the city would have like very few shops,a few ATMs and so on. Lapangan terbang tu bersebelahan dengan pantai,which is quite scenic and windy.

Selepas 10 minit menunggu barulah ada seorang cikgu yang bernama Syukri datang ambil kami berdua.
He is very friendly,talkative and quite funny. Ingatkan jarak MRSM dengan airport jauh.Rupanya dalam 5 minutes drive je. To my amazement there are heaps of superstores, banks and other basic facilities here. Tapi Jusco, Tesco semua tu takda la.Jarak antara bangunan-bangunan komersial ini sangat berhampiran antara satu sama lain. Kiranya macam pembangunan berpusat la. Lagi best, dari city centre nak ke MRSM hanya mengambil masa 4 minit sahaja.Kalau drive lah.Haha. Kira dekatlah.

Hari pertama di sana banyak dihabiskan dengan membeli barang-barang persendirian dan rumah termasuk perabot. I live in a quarters with other 3 single male teachers. Bilik seorang satu,sangat besar dan menghadap kawasan yang berangin. Memang syok. Bila ada bilik sendiri,ada privacy dan tak perlu nak melayan karenah roommate yang mungkin kita tak gemar. Well,it’s up to someone la kan. Malam hari pula, kami keluar makan di sebuah restoran tepi sungai. Makanan di sini? Sedaplah juga dan harga pun lebih kurang sama dengan semenanjung. Tapi Mi Golok memang sedap.haha

Hari kedua,hari isnin adalah cuti peristiwa, sebab pelajar2 baru selesai kejohanan olahraga hari Khamis sebelumnya. Nothing much to do. Beli perabot lagi dan pusing2 di sekitar kawasan sekolah. Kat sini aku jumpa juga senior2 di Auckland dan other parts of New Zealand. Cuma ada kakak2 ni yang aku tak kenal, tetiba panggil ‘Ni majud kan?’. I was like ‘how do you know my name?’. Tapi takpela, at least, kita menambah kenalan. I’m the youngest teacher in this school. Duh, dulu rasa selesa je jadi ‘senior’ di Auckland. Bila sampai sini jadi adik bongsu. Nampak kecikkk je walaupun badan aku besar.haha
Most of teachers here came from semenanjung. Most of them are friendly and caring. Termasuk pengetua dan timbalan2 nya. Siap boleh panggil ‘akak’ lagi. Like Syukri said, they are close-knit family, even dengan staff2 biasa pun. Cuma ada la beberapa individu yang masih aku kureng skit nak berinteraksi. Mebi sebab senioriti yang masih menebal ataupun memang karakter dia Nampak kurang mesra. Bersangka baik je. Mungkin memerlukan masa nak betul2 ‘gel in’ into this big happy family.
J

Akhirnya tibalah masa hari ketiga disini yakni hari pertama aku betul2 bertugas sebagai guru. Ingatkan nak wat ice-breaking session je.. last2 cikgu yang in charge dalam department aku, Chemistry Department suruh aku mengajar skali.uish..dah la topic yang agak berat..Aku pun redha jela.Dah nama pun tugas. I have to teach Chemistry Form 4 , Science Form 1 and 2.  Sumpah aku agak loss dan blur pada awal..Rancangan pengajaran tahunan pon tak ada di tangan..lesson plan pon tak ada.Redah je..Ikut apa yang aku rasa sesuai dengan karakter budak2 dalam kelas tertentu.

Alhamdulillah, aku rasa bersyukur sebab dapat posting di sini. Budak-budak dia sangat menghormati guru walaupun ada yang nakal2 skit ataupun gedik. Di suatu sudut yang lain, ini menguatkan keyakinan aku bahawa apa yang ditakdirkan untuk kita oleh Allah SWT sebenarnya baik untuk kita. Dulu masa mula2 dpt surat tawaran ke Mukah memang rasa agak down tapi bila dah sampai di sini rasa mcm tak nak tukar sekolah, unless MRSM tu environment nya pun lebih kurang sama mcm kat sini..demand habis.haha. Okey setakat ini sahaja update kehidupan chekgu di sini. Till then
J

2 comments:

  1. majod, sama mcm aku kat tawau.haih.takde masa lagi nk update blog.mula2 sedih dpt tawau, tp rupanya tak seteruk yg aku sangkakan

    ReplyDelete
  2. "kakak" tu dah kawin belum lulz :D

    ReplyDelete