Wednesday, February 6, 2013

Lihatlah ke mana takdir membawaku

Indah sungguh petang ini,tak seperti yang biasa aku dambakan. Kelihatan titis-titis hujan rintik dengan lembutnya membasahi jalan raya yang kusam serta kotor. Derapan titis-titis yang menjadi melodi menghiburkan jiwa yang sedang asyik membaca di atas buaian.Manusia yang terbuai dengan keindahan serta semangat yang tersembunyi di sebalik bait-bait penulisan. Terukir senyuman sekali-sekala di bibirnya,sambil hati bergema 'Alhamdulillah a'la kulli hal'.Manusia berkain pelikat merah yang bernama aku.

Hayunan buaian yang perlahan namun konsisten berulang-alik.Sekejap tinggi sekejap rendah.Ya,seperti itu juga iman,getus hatiku. Terlintas imej si lelaki,si murabbi daripada Mesir.Kelihatan dengan jelas jambang putih di wajahnya.Kata-kata lembut,tegas serta matanya yang seperti berapi-api mendiamkan persepsi diriku untuk mentertawakan dirinya yang pikun. Sanggup terbang jauh,berkorban wang ringgit,pelukan hangat si isteri serta karenah mencuit hati anak-anak semata-mata untuk menghidupkan api keimanan manusia yang kian malap,menyedarkan fitrah,membangunkan fikrah anak-anak singa yang sejak lahirnya ditarbiyah menjadi anak kijang yang menurut kata si taghut.

Seperti dengusan raja rimba,beliau berkata 'Wahai kalian,antum kah yang akan bakal memimpin dunia,mengharmonikan saudara-saudaramu, menghentikan kezaliman-kezaliman yang berleluasa, meredakan gelombang fitnah maksiat yang seperti tiada penghujung, lalu menegakkan kembali Islam pada tempatnya sebagai satu-satunya pegangan dan nafas setiap individu? sedangkan antum masih tegar mampu tersipu-sipu untuk membumikan fikrah yang telah diasuh dan dibentuk oleh murabbi2 yang tajarrud? Benar,kemampuan antara setiap ketika berbeza namun itu tidak mnjadi alasan untuk antum menekan brek dan berpatah semula.Jika demikian,antum lebih zalim daripada pembunuh.

Si pembunuh mungkin dipersoal oleh Allah SWT akan tindakan membunuh seseorang. Atau mungkin dosa tersebut diampunkan olehNya setelah taubat nasuha;setelah menyedari kejahilan diri sebelum mendapat taufik dan hidayahNya. Antum,bagaimana? Tidak lebih zalimkah kita membiarkan rakan-rakan di luar yang tercari-cari jawapan sebenar maksud nikmat Iman dan Islam sedangkan antum bersuka ria sesama antum,menyorokkan jawapan jauh di hutan gelap bernama akal dan hati,membusuk dan,akhirnya entah ke mana?Ataupun membiarkan mereka terus hanyut di arus dunia yang dengar setelah pernah meronta-ronta meminta bantuan diselamatkan sedangkan kita dianugerahkan bot penyelamat olehNya?'.

Tersentak dari lamunan,hati mula dihinggapi rasa takut bila sekelilingku gelap.Hilang semua keindahan yang mengulitku tadi.Adakah aku sudah terjatuh dalam golongan zalim terhina yang kononnya mulia? Kedengaran azan Maghrib berkumandang.'Alhamdulillah,for another chance Ya Rabb.Be easy on me,you know me very well.Forgive me.Always show me the right way to meet you in the Hereafter.I know that I've made countless betrayal to you but still you are The Most Loyal in my life plus you are THE GOD,the owner of all things.Eventhough i'm not a loyal servant, I will try to improve myself,to keep spreading the words that remind others to be loyal as well too'.

Aku pun mengatur langkahku menuju ke meja ruang tamu untuk mengambil kopiah dan kunci motorsikal.Semoga gelora dalam hati akan pulih bila tibanya waktu dahiku mencium lantai musolla di hujung taman.

No comments:

Post a Comment