Tuesday, January 22, 2013

It's like a black ant on a black rock in the night

Assalamualaikum wbt  dan salam 1 Malaysia sejahtera :)

Have you ever heard something similar to the title post above? Haha. sorry for my English. I'm not really sure whether it's right or wrong..somehow it sounds unimpressive. Dalam bahasa Melayu bunyi nya macam ni: Ibarat semut hitam di atas batu hitam di waktu malam yang sangat kelam. Haa,kan lebih sedap..By the way,what's it all about? :)

Keikhlasan. Yes, that's the answer. Kadang-kadang dalam hidup seharian kita mudah jumpa perkataan ikhlas ini. Kalau naik kereta tu, aku sendiri boleh nampak pada banner2 atau di billboard2. Contohnya: satu lagi projek ikhlas Barisan Nasional. Err..hurm..dan banyak lagi la. Even dalam drama-drama Melayu pun banyak kan. "Amirah, abang memang ikhlas cintakan awak" Muka hero yang sedih bercampur serius. *garu kepala

Sememangnya ikhlas mudah dilontarkan dengan kata-kata tapi sebenarnya perbuatan kita sendiri tak mencerminkan 'ikhlas' yang kita sangkakan. We feel that we already achieve that but we haven't yet. Selalunya keikhlasan juga berkait rapat dengan kesabaran. Dan sabar pun sangat tinggi maqam nya.
Contohnya, you have a good friend and you know he/she is having a serious money problem. You feel sorry for him/her and willing to give your money unconditionally to ease up the situation. Your initial intention (niat) is by reducing the burden of others then Allah SWT will grant you great rewards in the Hereafter. Macam biasa, that friend will be thankful and you feel good,calm inside your heart. Suddenly when you are in trouble,let say losing your wallet or any important property then he/she refuses to help you. 'Ada je kot..cer check balik mana2 ko pegi..sorry ar weyh,ak nak keluar kejap,nanti apa-apa update k'. Itu je respon?

Anda yang agak tercengang dan mungkin agak bengang pun jawab, 'OK'. Mungkin terdetik di hati kita akan rasa tak puas hati dengan sikap dia. Mulalah kita kata dalam hati 'time kau susah aku tolong, takkan kau tak ada 'common sense' nak tolong member balik'. Haha. busted. Ikhlas tak kita from the beginning?

*Tiada kaitan dengan mana-mana individu.Hanya rekaan semata-mata

Kadang-kadang niat ikhlas kita teruji dengan provokasi serta tuduhan dari orang lain. Tak kurang juga yang memfitnah. Mungkin ada kesilapan-kesilapan lalu yang kita buat orang tak boleh nak maafkan. Ada juga niat ikhlas kita dibalas dengan buruk sangka. Contoh paling mudah zaman sekarang boleh nampak golongan belia Muslim yang semakin meningkat kesedaran tentang Islam. Lain orang lain tahap pemahaman dan kemampuannya. Tak boleh pukul sama rata. Kalau rakan-rakan kita itu baru nak berjinak-jinak,kemudian jika dia buat perkara2 yang 'kurang kena' ada golongan yang memerli,mengutuk dan lain-lain. Tak semena-mena kita membunuh minat dia. Dia mungkin ikhlas ingin mengajak orang berbuat baik di masa ia tengah 'sedar'. Tidakkan kita merasa bersalah atau berdosa jika orang-orang yang ingin kembali kepada agama kemudian berpatah kembali atas sebab kita? Ya, mungkin aku juga termasuk dalam golongan yang ini. May Allah guide me and forgive me what I have done in the past.

Keikhlasan kita juga akan teruji bila kita mungkin atau memang sudah kehilangan sesuatu yang kita suka atau cinta. We thought we were 'ikhlas' enough,well, in happy moments boleh la. What if we check ourselves when we feel like 'the whole world is against you'. Even if you claim that you are being truthful. I don't know if you guys understand what I'm trying yo say but I'm speaking based on my experience. If not that's okay because time itself is a great teacher :)

Sebab itu aku cuba praktik pada diri sendiri: selalu betulkan niat sebelum,semasa melakukan sesuatu perkara. Innnamal aqmalu binniat. 'Sesungguhnya setiap amalan bermula dengan niat'. Ini salah satu hadis daripada Hadis 40 karangan Imam Nawawi. Untuk penjelasan dan pemahaman lebih lanjut, boleh la ringankan jari untuk klik link di sini .

Lastly,in my opinion, we should stay steadfast to our deeds if we REALLY understand our 'niat' or intention. Don't take too seriously what people say because people won't stop talking.However,we still have recheck ourselves regularly. I'm not a good person but I'm trying to be one. Masih perlu tunjuk ajar dan pengalaman. It's not about finding the right person but it's about being a the right person. Ceh,takda kaitan.Lol. Ambil yang jernih,buang yang keruh,ok? Semoga bermanfaat.Ameen.
Till then :)

*bapak rajin nye kau menulis.nampak sangat banyak masa lapang

p/s: I'm still upgrading my blog. So faham-faham jela kalau kureng menarik :)


2 comments:

  1. Nak suggest pakai background putih (cerah) n pakai tulisan kaler hitam. Baru senang nak fokus kalau baca lama2. hehe. Btw, nice one bro. keep it up

    ReplyDelete